Przygotowanie do filmowania
Teksty wypowiedzi:
- Czas trwania filmu promocyjnego to najczęściej 5 minut a więc wypowiedzi powinny być zwięzłe i treściwe.
- Treści nie powinny zawierać opisów urządzeń, dokładnych opisów technologii, struktur firmy/uczelni, terminologii fachowej, gdyż nie będą zrozumiane przez klientów.
- Należy skupić się na rzeczach, które są unikalne na tle innych firm/zakładów/uczelni.
- Mile widziane są tzw. dowody społeczne, czyli potwierdzenie reklamowanych tez w rzeczywistości - np. ktoś skorzystał/zaoszczędził/zarobił, dzięki Państwa usłudze/produktowi.
- Uwaga! Teksty należy tak przygotować, aby móc pod każde zdanie podłożyć materiał filmowy, ilustrujący to, co ktoś mówi. Zatem pisząc tekst swojej wypowiedzi musimy mieć pewność, że da się nakręcić taki materiał lub dysponujemy filmami/zdjęciami archiwalnymi (lepiej gdyby były to filmy).
- ROZPOCZĘCIE KRĘCENIA WYWIADÓW ORAZ UJĘĆ NA PRZEBITKI MOŻLIWE JEST DOPIERO PO USTALENIU TREŚCI WYPOWIEDZI, gdyż później okazuje się, że nakręcony materiał nie w pełni ilustruje przekazywane informacje.
- Zdania powinny być proste, więc należy unikać złożonej struktury zdań.
Zachowanie w trakcie wypowiedzi:
- Ramiona wyprostowane, łopatki ściągnięte w tyle, głowa prosto.
- Początek wypowiedzi – cisza przez 3-5 sekund, patrzymy prosto w obiektyw kamery.
- Wypowiedź – głośno, zdecydowanie z akcentami, tak by nie była matowa i jednostajna, patrzymy cały czas w obiektyw.
- Na biurku powinien panować porządek. Jeśli jest to możliwe wywiad kręcimy w sali, gdzie w tle coś się dzieje, co może ilustrować wypowiedź. Jest to lepsze od nakręcania wywiadu w gabinecie.
- Po zakończeniu wypowiedzi należy dalej patrzeć w obiektyw i zrobić pauzę przez 3-5 sekund.
- Wypowiedzi należy wcześniej przećwiczyć, tak by w trakcie kręcenia nie robić powtórek, co często powoduje przesunięcie kręcenia kolejnych wywiadów.
Planowanie ujęć:
- Należy zapewnić możliwość dojazdu i zaparkowania autem na czas kręcenia ujęć. Jeśli budynki są w strefie parkowania potrzebna jest zgoda na wjazd.
- Należy zgrupować danego dnia, jak najwięcej ujęć w obrębie wybranej lokalizacji, tak by nie tracić czasu na przejazdy tam i z powrotem.
- Czas kręcenia ujęć: wywiad 30-60 minut, wypowiedź 15-180 minut w zależności od stopnia przygotowania wypowiedzi, przebitki w pomieszczeniu 15-60 minut. UWAGA! Należy pamiętać o czasie potrzebnym do przygotowania sprzętu, w co wchodzi ustawienie oświetlenia, mikrofonów, statywów, dobranie kadru. Z reguły montaż taki zajmuje 30-50 minut, zaś demontaż 20-30 minut.
- Przed rozpoczęciem filmowania należy wybrać pomieszczenia tak, by najlepiej ilustrowały treść wypowiedzi.
- Jeśli są takie wymogi, osoby powinny być odpowiednio ubrane w fartuchy, rękawiczki itp.
- Potrzebna jest informacja czy pomieszczenie jest jasne czy ciemne oraz jaki typ światła jest zainstalowany – żarówki z włóknem, świetlówki, światło dzienne itd.. Jest to bardzo istotne dla doboru odpowiednich lamp do filmowania. UWAGA! Należy unikać podłużnych jarzeniówek w pomieszczeniach, gdyż nie mają pełnego widma kolorów i nawet na etapie postprodukcji nie jest możliwe uzyskanie poprawnych kolorów.
- Trzeba unikać kręcenia wywiadów w pomieszczeniach, gdzie jest pogłos lub bardzo duży szum klimatyzatorów albo innych urządzeń/otoczenia (np. rozmawiający ludzie). Wystarczy klasnąć w pomieszczeniu i by sprawdzić czy nie ma pogłosu. Takimi pomieszczeniami są np. wąskie korytarze lub pokoje gdzie nie ma zbyt wielu rzeczy w środku lub np. brak jest wykładziny/dywanu w środku.
- Należy przygotować godzinowy harmonogram kręcenia ujęć w poszczególnych lokalizacjach, zawierający opis/adres lokalizacji oraz listę osób wypowiadających się w poszczególnych godzinach.
- Przekazana lista osób wypowiadających się w filmie powinna zawierać tytuły, stanowiska/funkcje, imię i nazwisko.
- Do kręcenia ujęć na salach wykładowych/ćwiczeniowych należy zapewnić odpowiednią ilość studentów - nie możemy filować auli na 150-300 osób z 10-cioma studentami.