Produkcja filmu (clipu) reklamowego, czyli jak to zrobić by uzyskać odpowiedni efekt filmowy i marketingowy
przez Marek Welzel produkcja filmów i clipów reklamowych promocyjnych, Warszawa, Kraków (0 komentarzy)
Produkcja filmu reklamowego - cz 1- założenia do filmu
Pierwszym etapem związanym z produkcją filmu promocyjnego / clipu / spotu reklamowego jest określenie wstępnych założeń dotyczących produkcji. Dopiero po ich zdefiniowaniu można rozpocząć prace nad koncepcją filmu, doborem sprzętu filmowego, rekwizytów filmowych, oświetlenia, mikrofonów i wielu innych rzeczy wpływających na efekt jak i budżet produkcji filmowej.
Warto zatem określić:
1. Kto jest odbiorcą filmu reklamowego.
W ramach tego zagadnienia ustalamy:
- czy są to nowi czy już istniejący odbiorcy filmu
- jaka jest grupa wiekowa
- jaki jest profil odbiorcy - pracownicy, uczniowie, kadra zarządzająca, idt
- branż do której ma być kierowana produkcja filmowa
2. W jakich mediach ma być prezentowany film:
- youtube
- strona internetowa
- media społecznościowe
- telewizja
Od określenia tych parametrów zależy format filmu, jego scenariusz oraz koszty produkcji filmowej.
3. Główne przesłanie oraz cel realizacji filmu.
To podstawa pracy nad filmem. Każda produkcja ma bowiem jakiś cel któremu służy i na każdym jej etapie należy zadać pytanie czy spełnia go we właściwy sposób.
4. Jak długi ma być film promocyjny / reklamowy
Nie za długi, nie za krótki a w sam raz. Czyli film nie może nudzić, powinien być wręcz skoncentrowany a jednocześnie pokazywać wszystkie istotne założenia i cele produkcji. Spoty reklamowe do telewizji zwykle trwają 15/30 sekund. Filmy do mediów społecznościowych, youtube od 1,5 minuty do 5 minut. Jeśli z założeń produkcji filmowej wynika konieczność zmontowania dłuższego materiału filmowego, warto wtedy zastanowić się nad możliwością podzielenia filmu na kilka krótszych części. Dzięki temu nie zmęczymy widza oraz zyskami więcej wartościowego materiału filmowego. Kilka filmów to kilka możliwości więcej do pozycjonowania firmy w internecie za pomocą kanałów youtube.
5. Gdzie ma być nakręcony film
To istotny czynnik wpływający na koszty produkcji oraz do bór sprzętu filmowego.
- Pierwszym czynnikiem związanym z lokalizacją planu firmowego oraz budżetem jest konieczność dojazdu ekipy filmowej oraz transportu sprzętu filmowego.
- Od miejsca filmowania zależy odpowiedni dobór sprzętu oświetleniowego. Innych świateł używamy w małych pomieszczeniach, innych na hali produkcyjnej, jeszcze innych potrzeba do oświetlenia planu filmowego na zewnątrz. Ponadto stosuje się oświetlenie efektowe w postaci kolorowych lamp, zastawki filmowe, rożne dyfuzory itd.
- Kolejnym elementem jaki należy rozważyć na planie filmowym jest akustyka pomieszczenia. Warto wiedzieć czy w pomieszczeniu jest echo, czy są jakieś szumy pochodzące od klimatyzacji, urządzeń, wentylatorów itd. Jeśli akustyka na planie filmowym jest kiepska, często wybieramy lektora do przekazania treści na filmie, lub też po zmontowaniu filmu nagrywamy głos osoby udzielającej wywiadu w studio zamieniając go z dźwiękiem z plany. Nie jest to jednak łatwe dla osób nie mających doświadczenia z tego typu produkcją filmową i zawsze warto rozważyć te miejsca gdzie możemy nakręcić materiał filmowy z dobrym dźwiękiem.
- Oświetlenie zastane na planie czyli lampy jakie są w pomieszczeniu znacząco wpływają na jakość materiału filmowego. Zawsze należy unikać jak ognia lamp fluorescencyjnych w podłużnych żarówkach. Ich widmo/ jakość światła nie pozwala na precyzyjne oddanie barw. Jest to szczególnie istotne dla kolorów i odcieni skóry. Ponadto zastane oświetlenie często utrudnia użycie oświetlenia filmowego niwelując cienie które z kolei wpływają na plastykę i w pewnym sensie głębię obrazu filmowego.
- Porządek na planie filmowym - musi być:) Nie ma sensu kręcić filmu w miejscach gdzie jest bałagan, brudno itd chyba, że kręcimy film o złomowisku. Stąd należy starannie dobrać miejsca gdzie będzie kręcony film.
5. Ile czasu mamy na produkcję filmową
Od tego zależy ile osób należy zatrudnić przy produkcji clipu reklamowego, jak podzielić pracę, ile czasu mamy na zdjęcia a ile na ich montaż i wreszcie czy termin jest realny. Większość nawet szalonych terminów jest realna ale z reguły pociąga to za sobą zwiększenie kosztów produkcji filmowej. Warto zatem wcześniej pomyśleć o nakręceniu filmu promocyjnego by nie ponosić dodatkowych kosztów oraz nie odbiło się to na możliwościach realizacji produkcji filmowej.
6. Niezwykle istotny czynnik to budżet produkcji filmowej
Nawet z ograniczonym budżetem jesteśmy w stanie wyprodukować ciekawy film / clip reklamowy. Jeśli należy się ograniczyć w wydatkach, trzeba tak zaplanować produkcję by użyć wyłącznie niezbędnego sprzętu oraz osób do jego obsługi. Alternatywą do kręcenia spotu na miejscu u Klienta jest produkcja w studio filmowym na tzw green screen czyli nagranie wypowiedzi czy prezentacji na zielonym tle i zastąpienie go zdjęciami lub materiałem filmowym. Wymaga to jednak bardzo precyzyjnego zaplanowania produkcji gdyż oświetlenie w studio musi odpowiadać oświetleniu jakie mamy w tle pochodzącym ze zdjęć lub nagrań archiwalnych / bieżących. W zależności od budżetu, producent filmowy wie czy może sobie pozwolić na operatora ze steadycamem, duży kran kamerowy, wóz z oświetleniem zewnętrznym, aktorów, casting, czy też należy ograniczyć się do niezbędnego sprzętu i tak wybrać lokalizacje, by sprzęt ten w zupełności wystarczył.
7. Jakimi materiałami do filmu reklamowego dysponuje Klient
Jeśli mamy możliwość zobaczenia materiałów, które Klienta mają być wmontowane do filmu, możemy ocenić ich jakość oraz zdecydować czy nie trzeba czasem nakręcić nowego materiału lub wykonać sesję fotograficzną.
8. Języki w jakich ma być ścieżka dźwiękowa
Jeśli produkujemy film który ma być pokazywany za granicą, niezbędne są napisy z tłumaczeniem oraz / lub lektor. Wpływa to na budżet oraz po części na montaż filmowy. W przypadku montażu filmu musimy bowiem przewidzieć miejsca na napisy, które nie powinny kolidować z istotnym materiałem filmowym oraz być czytelne na jego tle. Tłumaczenia czy lektorzy native speaker wpływają na bużet produkcji clipu reklamowego.
9. Ewentualne animacje filmowe
Produkcja animacji filmowych jest bardzo żmudna i wymaga nie tylko ogromnego doświadczenia oraz wiedzy ale też bardzo szybkich komputerów. Stąd istotnie jest jej precyzyjne zaplanowanie tak by ilość ewentualnych zmian byłą ograniczona do niezbędnego minimum.
10. Podkład muzyczny do filmu
W zależności od celów produkcji i koncepcji może się pojawić konieczność zakupu podkładu dźwiękowego albo z tzw stocku czyli agencji sprzedających utwory muzyczne lub też zakupienie go bezpośrednio od artysty. Koszty mogą być diametralnie różne, w zależności od cen agencyjnych/ artysty oraz medium gdzie film reklamowy ma być prezentowany. Najwyższe ceny dotyczą piosenek kupowanych od artystów oraz prezentacji filmu w telewizji. Jeśli scenariusz filmu tego nie wymaga, lepiej jest takich zakupów unikać. Należy jednak pamiętać, że często podkład muzyczny to ponad 50% sukcesu obrazu filmowego. Oczywiście kiepskiemu materiałowi filmowemu dobra muzyka nie pomoże, ale jeśli jest zrobiony profesjonalnie doda mu ona skrzydeł bez dodatkowych napojów energetycznych.
11. Montaż materiału filmowego
Montaż filmu uzależniony jest od jego koncepcji oraz efektu wizualnego jaki chcemy osiągnąć. Jego koszty mogą być diametralnie rożne. Inaczej jest liczony montaż z wydarzenia nakręconego kilkoma kamerami a inaczej montaż znacznie krótszego filmu reklamowego, gdzie detale grają ogromną rolę a precyzja cięć i doboru materiału ma krytyczne znaczenie. Na etapie wstępnych ustaleń warto uzgodnić sposób montażu tak by zmieścić się w zaplanowanym budżecie. Czasem film reklamowy wymaga animacji, o czym jest wypomniane we wcześniejszym tekście.
12. Finalna kolorystyka filmu
Kolorystyka materiału filmowego, podobnie jak dźwięk wpływa na jego podświadomy odbiór. Za pomocą kolorowania możemy uwypuklić lub stonować niektóre elementy kompozycji obrazu filmowego, tak by podkreślić jego przesłanie / cel. Wpływa to jednak znacząco na czas montażu, a zatem na budżet filmu. Jest to kolejny element jaki warto ustalić przed przystąpieniem do realizacji zlecenia filmowego, tak by móc zmieścić się w założonym budżecie klipu promocyjnego.
13. Określenie własnych / firmowych preferencji filmowych
Warto przed rozpoczęciem prac nad filmem reklamowym poświęcić kilka godzin na oglądanie filmów z youtube o podobnej tematyce. Pomoże to w znalezieni odpowiedniej formy montażu, kolorystyki, dźwięku czy samej produkcji jaka nam odpowiada. Dzięki temu kalkulacja produkcji filmowej będzie znacznie dokładniejsza, a po obejrzeniu zmontowanego materiału firmowego nie będziemy zaskoczeni faktem, że reżyser poszedł w zupełnie innym kierunku. Te klika godzin poświęconych na oglądanie filmów, może zaoszczędzić wiele dni niezbędnych na ponowny montaż, a co za tym idzie ograniczyć koszty produkcji filmowej. Z filmem jest podobnie jak z urządzeniem mieszkania. Jeśli zlecimy projekt dobremu architektowi uznając, że płacę i to nie ja powinienem cokolwiek robić, może się okazać, że zamieszkamy w domu którego projekt zdobył wiele nagród a dla nas nie nadaje się do zamieszkania.
Dodaj komentarz