Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. III - dźwięk

przez Marek Welzel produkcja filmów i clipów reklamowych promocyjnych, Warszawa, Kraków (0 komentarzy)

Dźwięk na planie spotu / clipu / filmu reklamowego

 

Dźwięk na planie filmowym.

W przypadku produkcji tego clipu filmowego zrezygnowaliśmy z nagrywania dźwięku na planie ponieważ nagranie lektora wypełniało całkowicie clip i nie było miejsca na inne dźwięki poza podkładem muzycznym chóru. Są jednak zasady związane z dźwiękiem, których należy się trzymać na planie filmowym

Nagrywanie dźwięku podczas produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

1. Nagrywanie dialogów

  • najczęściej wykorzystujemy mikrofon na tyczce
  • tyczka może być na statywie lub na ramionach dźwiękowca, przy czym statyw jest wytrzymalszy i nie wierci się
  • z tyczki na statywie możemy korzystać tylko w przypadku ujęć gdzie aktorzy się nie przemieszczają
  • możemy nagrać kadr statyczny z tyczką i mikrofonem który widać w kadrze skracając jego odległość od ust, potem zaś nagrać ujęcie bez mikrofonu i zastąpić część tła tym ujęciem, dzięki temu zyskujemy na jakości dźwięku
  • często korzystamy z mikrofonów krawatowych przy produkcji clipów reklamowych
  • mikrofony krawatowe, czyli lavalier możemy podpiąć po tzw mikroportach czyli nadajnikach bezprzewodowych lub lepiej bezpośrednio po kablu do rejestratora, dzięki temu zmniejszamy poziom szumów
  • stosujemy zaraz za mikrofonem przedwzmacniacze na tranzystorach jfet by podnieść odstęp sygnału od szumu czyli uzyskać czystszy dźwięk
  • dźwięk nagrywamy na profesjonalnych rejestratorach z nisko szumowymi przedwzmacniaczami, dużą dynamiką rejestrowanego dźwięku i najlepiej z wbudowanym kompresorem dźwięku
  • zawsze warto stosować futrzaka do mikrofonu na tyczce bowiem ruch kartki, ręki może powodować zniekształcenia dźwięku na filmie
  • czasem stosujemy tzw postsynchrony czyli najpierw nagrywamy dźwięk na planie filmowym, by potem zastąpić go dźwiękiem nagranym w studio o wiele lepszej jakości
  • format dźwięku nto 24 bity 48Khz, można nagywać w lepszej jakości, jednak i tak materiał fiilmowy po renderingu nie przeniesie tych danych

Nagrywanie dźwięku podczas produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

2. Nagrywanie efektów specjalnych

Nie nagrywamy najczęściej chyba, że nie da się kupić na stocku. Tylko wysokobudżetowe produkcje kinowe lub telewizyjne wymagają nagrywania efektów specjalnych. Obecnie stocki są tak bogate, że można prawie każdy dźwięk kupić.

Nagrywanie dźwięku do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

3. Podkład muzyczny

W przypadku produkcje tego clipu, mieliśmy obowiązek wykorzystać materiały chóru. Stąd nie dobieraliśmy muzyki do podkładu dźwiękowego clipu. Najczęściej jednak spędzamy kilka dni szukając na stockach odpowiednich utworów do produkcji filmu. Z reguły jeden utwór nie wystarcza i należy zakpić kilkanaście w zależności od sceny. Znalezienie odpowiedniego podkładu muzycznego jest bardzo czasochłonne, gdyż nie można jak w przypadku zdjęć od razu stwierdzić czy dany utwór się nadaje czy nie. Trzeba go chwilę posłuchać zanim dodamy do dziesiątek clipów muzycznych jakie potencjalnie moglibyśmy wykorzystać przy produkcji filmu. 

Podkład muzyczny do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

4. Akustyka pomieszczenia

Często Klienci uważają, że jeśli według nich jest w mirę cicho w pomieszczeniu można nagrać dobrze dźwięk. Nic mylnego niestety. Okazuje się, że akustyka pomieszczenia nie pozwala na prawidłowe nagranie ścieżki dźwiękowej do dialogu czy wypowiedzi. Przeszkadzają echo, pogłos, szumy od klimatyzacji, przydźwięk generowany przez rożne urządzenia itd. Gdy mamy do czynienia z echem pomocne są mikrofony krawatowe lub kierunkowe umieszczone jak najbliżej osoby filmowanej. Jednak nawet one nie pozwalają na pełne wyeliminowanie tego zjawiska. Wtedy do pracy przystępują pluginy niezależnych producentów czyli dodatki do oprogramowania do edycji dźwięku. Ich cena nie jest jednak niska i lepiej dobrze nagrać dźwięk niż go potem korygować. Ponadto każda korekta dźwięku wiąże się z pogorszeniem jego naturalnego brzmienia. W pomieszczeniu wystarczy klasnąć by łatwo zorientować się czy występują odbicia dźwięku. Po podpięciu mikrofonów i słuchawek możemy również łatwo ocenić akustykę. Ludzki mózg jest sprytny i potrafi filtrować dźwięki. Jeśli ktoś do nas mówi, skupiamy się na jego wypowiedzi, nie zaś na dźwiękach z otoczenia. Inaczej jest po podpięciu rejestratora, mikrofonów i słuchawek, które bezlitośnie piętnują wszelkie mankamenty akustyczne pomieszczenia.  

Akustyka pomieszczenia do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

5. Nagrywanie lektora

 

Z reguły mamy dwie opcje. Albo zlecamy lektorowi nagranie gdy Klient ma specyficzne nagranie i wybiera konkretnego lektora, albo nagrywamy sami. Lektorem może być aktor występujący na filmie lub osoba jaka z nami współpracuje w zakresie nagrywania dźwięku do clipów reklamowych. Gdy nagrywamy taką osobę:

  • staramy się aby nagranie brzmiało jak najbardziej naturalnie - stąd zastosowanie bardzo drogich mikrofonów wstęgowych
  • nagrywamy na rejestratorach lub interfejsach audio podłączonych do PC które posiadają wysoką dynamikę 
  • stosujemy sprzętowy kompresor dobrej jakości na wszelki wypadek by nagrania nie były przesterowane
  • w zależności od głosu, dokonujemy w interfejsie korekty charakterystyki brzmienia głosu za pomocą korektora i enhancera
  • stosujemy de-esser by zmniejszyć efekt sylabizowania czyli złagodzić głoski syczące
  • stosujemy nisko szumowe przedwzmacniacze
  • czasem prosimy lektora by nagrywał blisko mikrofonu co nieco zmienia brzmienie jego głosu - staje się głębszy, bardziej soczysty, najlepiej do tego nadają się mikrofony wstęgowe stosowane 50 lat temu, a obecnie unowocześnione i w nowych wydaniach
  • używamy filtórw pop najlepszej jakości by wyciszyć głoski pulsywne czyli p, f itd.... najlepszym z nich jest filt litewskiej produkcji firmy JZ na zdjęciach poniżej
  • używamy filtrów odbić by przy zastosowaniu mikrofonów o charakterystyce ósemkowej nie docierała do nich fala odbita, tu najlepszym z nich jest filtr firmy SE widoczny na zdjęciach poniżej 
  • każde nagranie lektora jest potem odszumiane oraz korygowane w zakresie dynamiki jak i brzmienia
  • odsłuch zawsze za pomocą studyjnych słuchawek ze zdjęcia poniżej, ze słuchawkami jak z dobrym winem - muszą poodychać czyli popracować trochę by brzmiały prawidłowo, nazywa się to wygrzewaniem słuchawek

Nagrywanie lektora do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Akustyka pomieszczenia do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Filtr pop przy nagrywaniu lektora do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Mikrofon wstęgowy stosowany przy nagrywaniu dźwięku do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Panel akustyczny eliminujący odbicia stosowany przy nagrywaniu dźwięku do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Panel akustyczny stosowany przy nagrywaniu dźwięku do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Sprzęt audio stosowany przy nagrywaniu dźwięku do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Kompresor przy nagraniu lektora do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

Słuchawki przy nagrywaniu lektora do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

 

6. Montaż dźwięku

Po montażu clipu reklamowego można przystąpić do montażu dźwięku. Wbrew pozorom nie jest to łatwiejsza i mniej czasochłonna czynność niż montaż filmu. Czasem na kilkuminutowy materiał składa się 50-80 clipów dźwiękowych.  Oryginalne odgłosy z planu są zastępowane gotowymi clipami stockowymi lub nagranymi osobno jako podkład. Należy wyrównać poziomu poszczególnych clipów, ich dynamikę oraz barwę. W monecie gdy muzyka jest podkładem do dialogu, zmienia się jej charakterystykę częstotliwościową, tak by brzmiała bardziej stonowanie. Najczęściej samo zmniejszenie poziomu głośności podkładu muzycznego nie wystarcza.  Często ścieżka dźwiękowa na osi czasu w programie od edycji nieliniowej czyli montażu wideo jest znacznie bardziej skomplikowana niż ścieżka obrazu i ma znacznie więcej warstw wzajemnie na siebie zachodzących. W przypadku omawianego spotu, musieliśmy zastosować utwór muzyczny chóru oraz wyciszyć go przez całą długość clipu by na pierwszy plan wybił się głos lektora. Gdyby jednak nie wymagania IPN dotyczące ilości informacji czytanej przez lektora, sam lektor zająłby 5 do 10s z 30s materiału filmowego. Pozostałą część wypełniłyby efekty i muzyka.

Akustyka pomieszczenia do produkcji clipu reklamowego do telewizji - spot - Warszawa, Kraków.

1. Produkcja filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. I - założenia wstępne

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

2. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. II - światło

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

3. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. III - dźwięk

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

4. Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. IV - montaż

Produkcja reklamy do TV - spot / clip/ film promocyjny Krakó w Warszawa.

Zapraszam do lektury artykułu dotyczącego elementów związanych z koncepcją produkcji filmu reklamowego.

Koncepcja filmu / spotu / clipu reklamowego / promocyjnego. Kraków i Warszawa.

Przygotowanie kosztorysu do clipu / spotu telewizyjnego.

Budźet filmu reklamowego / promocyjnego Warszawa Kraków.

Wróć

Dodaj komentarz