Nagranie filmu /clipu reklamowego / promocyjnego do telewizji TV cz. II - światło
przez Marek Welzel produkcja filmów i clipów reklamowych promocyjnych, Warszawa, Kraków (0 komentarzy)
Oświetlenie green screen do produkcji spotu reklamowego
Światło do produkcji green screen rządzi się swoimi prawami. Oto jak wygląda to z prawa i lewa:
1. Oświetlenie tła
- musi być idealnie równe
- temperatura barwy oświetlenia tła powinna być identyczna jak dla światłą głównego
- czasem jednak stosuje się oświetlenie w kolorze zielonym - daje to jeszcze bardziej wyrównaną charakterystykę tła, ale powoduje większe trudności odbiciami zielonego światłą na aktorze - w szczególności jasnych lub mocno odbijających światło elementach ubrania
- lampy oświetlające tło powinny być z każdej strony w identycznych odległościach od tła
- na wykresie wave forom linia poziomu naświetlenia tła powinna być prosta a jej wartość na poziomie 50-60%, pomiaru dokonujemy przy wyłączonym oświetlenia pierwszego planu
- zbyt słabe naświetlenie tła powoduje powstanie szumu cyfrowego na matrycy; matrycę najlepiej mocniej naświetlić niż nie doświetlić bowiem szumy powstają głównie w cieniach
- świtało tła powinno być maksymalnie rozproszone - dla tego stosuje się często lampy typu kinoflo, można również używać innych lamp
- flicker czyli jest wrogiem tła, należy stosować lampy pozbawione tego efektu lub a wcześniej najlepiej zrobić testy, nadają się do tego lapy jarzeniowe ze statecznikiem elektronicznym i HMI gdzie częstotliwość pulsacji wynosi kilkanaście tysięcy HZ np. 22kHz
- jeśli używamy lamp led od tła to sterowanie ich mocą powinno odbywać się za pomocą regulacji napięcia a nie prądu
- można też stosować lampy żarowe, ale nie zazdroszczę pracy w saunie
- samo tło powinien być jak najbardziej jednolite
2. Znaczniki tła do do rotoscopii czyli śledzenia ruch kamery
- muszą mieć rożne kształty
- powinny być losowo rozmieszczone na tle
- najlepiej kolor zielony o jeden stopień jaśniejsze lub ciemniejsze od tła
- można też stosować kontrastowy kolor ale wyłącznie tam gdzie scena jest kręcona na dużej głębi ostrości, rozmycie znaczników wręcz uniemożliwia kluczowanie czyli wycięcie z tłą w sytuacji gdy nie są one w kolorze zielonym
3. Oświetlenie aktora / statysty
- mamy tu sporą dowolność i oświetlenie zależy od klimatu jaki chcemy stworzyć
- oświetlenie aktora musi pasować do oświetlenia tła jakie wkleimy po wykluczowaniu green screen'a
- często stosujemy podwójną kontrę na ramiona; dzięki temu możemy balansować światłem z lewej i prawej strony
- oświetlenie główne jak i dopełniające często jest jak najbardziej rozproszone; czasem jednak jeśli tego wymaga scena stosuje się ostre światło
- w naszym przypadku użyliśmy jako główne światło i dopełniające pierścieniowych lamp LED, oświetlenie konturowe to również lampy led ale o wąskim kącie świecenia
- ponieważ scena miała bardziej filmowy niż telewizyjny charakter, oświetlenie konturowe było mocniejsze niż główne i dopełniające
- światła do oświetlenia aktora powinny mieć współczynnik CRI większy niż 95% czyli jak najwierniej oddawać kolory
Dodaj komentarz