LUT w filmie

przez Marek Welzel produkcja filmów i clipów reklamowych promocyjnych, Warszawa, Kraków (0 komentarzy)

Jak kolorować materiał w formacie LOG

 

LUT W filmie.

O co chodzi? O jedną z podstawowych kwestii w zakresie zarządzania kolorami przy rejestracji obrazu w profesjonalnych kamerach. W celu  zwiększenia dynamiki obrazu, producenci kamer dają możliwość zapisu obrazu w określonej przestrzeni kolorystycznej z dobraną krzywą gamma. Najczęściej stosowane są profile CINE (jest ich kilka) oraz SLOG (Slog 1, 2 lub 3). Każdy z producentów ma własne ustawienia tych parametrów. Krzywe CIEN Gamma dają do wyboru możliwość zachowania szczegółów w cieniach lub światłach. Są stosowane, gdy nośnik, na którym zapisuje kamera nie ma odpowiednio dużej prędkości do zapisania bardziej obszernej informacji kolorystycznej. Jeśli jednak dysponujemy szybkim nośnikiem typu karta CFAST lub szybki dysk SSD to dzięki temu zapiszemy obraz w przestrzeni SLOG i skorzystamy z maksymalnego zakresu dynamicznego matrycy. Warto wspomnieć, że w tym przypadku z reguły kamera podnosi ISO, co skutkuje koniecznością użycia filtrów ND oraz podnosi ziarno na filmie. Np. FS700 zmienia ISO na 2000.

A sam LUT?

Gdy zapisujemy obraz w przestrzeni CIEN GAMMA lub SLOG, obraz jest pozbawiony kontrastu oraz nasycenia kolorów. W zależności od krzywej gama czyli typu CINE lub SLOG brak kontrastu i nasycenia może wystąpić w całym lub w części obrazu o określonej jasności (tzw. kompresja).

LUT (lookup allocation table) to tablica dekodująca kolory do normalnej przestrzeni REC 709. Najprościej mówiąc nie musimy ręcznie korygować obrazu, co jest bardzo pracochłonne tylko stosujemy plugin, który od razu koloruje materiał filmowy.

Nie oznacza to oczywiście, że nie jest potrzebna ingerencja w obraz. Zawsze jest taka konieczność, ale ilość pracy w tym przypadku jest ograniczona do minimum.

Do czego również służy LUT?

Do kolorowania:) Nie chodzi jedynie o powrót do naturalnych kolorów jakie widziała kamera, a do ich rzeczywistego przekłamania, tak by osiągnąć tzw. efekt kinowy. Każdy film ma określony klimat, a jednym z czynników do jego sięgnięcia jest koloryzacja materiału filmowego. Horrory, filmy grozy mają przewagę koloru niebieskiego, filmy aromatyczne są ocieplone kolorystycznie itd.

LUT służy również do symulowania zastosowania określonej kliszy filmowej. Każda klisza naświetlała kolory inaczej - z przesunięciem kolorystyki, zmianą kontrastu czy nasycenia. LUT symuluje ten efekt. Zmienia on np. kolor nieba (niebieski) nie zmieniając przy tym innych kolorów.

Jak się używa LUT?

Za pomocą wtyczek w programach do obróbki filmów. W Premiere Pro jest to wtyczka LUMETRI.

Skąd wziąć pliki LUT do swojej kamery?

Kupić paczkę. Jest kilka firm które je sprzedają jak np. Vision Color czy Filmconvert.

Oto cała tajemnica mistycznej obróbki materiału zapisanego w tajemniczym SLOG.

Ważna rzecz - najpierw wstępnie dopasowujemy obraz, potem dopiero stosujemy LUT. Jeśli zastosujemy go od razu, część informacji może zostać utracona.

Visoncolor oferuje 4ry rodzaje LUT dla emulacji każdego filmu (kliszy):

CINE - do ręcznej koloryzacji
FC - film contarst do uzyskania kontarstu i nasycenia
FPE - do druku czy naświetlania kliszy
VS - Vision space - do ręcznej koloryzacji

Poniżej przykłady efektów uzyskanych za pomocą LUT:

https://vimeo.com/90387149
https://youtu.be/P4ogqecdAKo
https://www.youtube.com/watch?v=PFw3X5yy1Gw
https://vimeo.com/98201553
https://vimeo.com/120910423

Istnieje również możliwość zastosowania 2-3 LUT jednocześnie. Przykład:

https://www.youtube.com/watch?v=b6ygLIygnRc

 

Wróć

Dodaj komentarz